Taalpraatje 5

glas half vol

 

Verbazingwekkend hoe vaak ik er naast zit…

 

Doorgaans ben ik blij met ‘mijn’ jonge taalgroep omdat ze op die leeftijd (tussen de 20 en 30 jaar) vaak ook een beetje Engels kunnen. Het helpt met vertalen. Soms pakt het verrassend uit.

  • Ik zet de wijzers van de klok op zeven uur en vraag ‘Hoe schrijf je dat digitaal?’
  • ‘zeven pointje nul nul!’

 

 

Gisteren heb ik de leerlingen pagina’s uit tijdschriften gegeven met de opdracht te vertellen wat er allemaal te zien is. Een hele goede oefening om de woordenschat te vergoten. En om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het uitsluitend om uiterlijkheden gaat. Een lesje over innerlijke zaken volgt, dingen die je niet kunt zien. Karaktereigenschappen en tegenstellingen daarin. Daarna hebben ze het toegepast op henzelf. Ben je druk of rustig, netjes of slordig, enz.

  • ‘Ben je egocentrisch of deel je graag met anderen?’
  • ‘Ik ben egocentrisch!’
  • ‘Ik geloof er niets van.’
  • ‘Ja hoor mevrouw, ik woon helemaal alleen!’

 

 

Het verschil tussen pessimistisch en optimistisch heb ik uitgelegd met behulp van een glas, voor de helft gevuld met water.

  • ‘Ben jij pessimistisch of optimistisch?’
  • ‘Eh…ik wil volle glaasje!’

 

En soms komen ze met vragen die niets met de les te maken hebben maar voor hen o zo belangrijk zijn.

  • ‘Mevrouw, mag ik jou vragen?’
  • ‘Natuurlijk!’
  • ‘Wat betekent kozentijd?’
  • ‘Eh…kozentijd?’
  • ‘Ja, jij zeg kozentijd als ik niezen!’

 

 

 

 

 

12 gedachten over “Taalpraatje 5

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s