Drie maanden later

Begin oktober 2012 is winkelcentrum Oosterheem geopend. Naast het grootse officiële openingsfeest had elke winkel ook nog een eigen feestje. Ballonnen en stuntaanbiedingen waren de grootste lokkers om klanten op deze nieuwe locatie te wijzen. En met succes want de eerste weken wordt het winkelcentrum druk bezocht. Tijd voor een herhalingsbezoek.

De enige manier om het winkelcentrum met de auto te kunnen bereiken is nog steeds over die lelijke en ongelijk liggende betonnen rijplaten. De toegangsweg is smal, in een vreemde bocht gewurmd langs allerlei bouwketen en naast die platen ligt altijd modder. Er wordt dus nogal wat van ieders stuurmanskunst gevergd. Wel praktisch is dat de fonkelnieuwe ondergrondse parkeergarage goed bereikbaar is, waar twee uur parkeren gratis is en waar voor alle bezoekers voldoende plaats is. Ook op zaterdagmiddag.

Het eerste verschil met oktober is in ieder geval de temperatuur; een snijdende wind giert tussen de torenhoge gebouwen. Er hangt sneeuw in de lucht. En ‘kou’ lijkt meteen het thema van dit tweede weekend in januari te zijn. Een wandelingetje langs de etalages laat zien dat alle panden nu bezet en gevuld zijn, dit in tegenstelling tot oktober. De door het hele centrum identieke kerstverlichting mag nu wel opgeruimd worden en de snoepwinkel mag de kerstkransjes nu wel uit de aanbieding halen, maar het heeft nu wel een compleet beeld van een heus winkelcentrum. Bij de huishoudwinkelketens worden flessen antivries en sneeuwschuivers vooraan gezet. De kledingwinkels zijn ook gericht op de winter, alsof men wist dat het drie dagen later zou gaan sneeuwen. Veel dikke met bont gevoerde laarzen, gebreide mutsen met of zonder flappen, sjaals zonder begin of eind en handschoenen waar je ook nog je ipod mee kunt bedienen, liggen in de ‘actuele aanbiedingen’ bak. De slijterij leurt met ‘hartverwarmertjes’ die alleen ijs- en ijskoud moeten zijn. De drogisten helpen mee in de strijd tegen de griep met drankjes, dropjes en poedertjes. Bij de schoenmaker kun je je schaatsen vlijmscherp laten slijpen voor vijf euro en voor nog eens vijf euro krijg je een paar antiglijijzers, hetgeen toch wat tegengesteld over komt. Het reisbureau biedt ontsnappingsmogelijkheden aan de kou evenals de horecagelegenheden; de een adverteert met cocktails  en de ander met snert.

Maar over het geheel genomen is het op straat wel een stuk levendiger dan drie maanden terug. Je merkt dat mensen elkaar kennen, elkaar hebben leren kennen en maken een praatje. Zo is het winkelcentrum ook een soort ontmoetingsplaats geworden voor de Oosterhemers. En dit is goed. Over zes maanden nog maar eens kijken; dan lekker vanaf een terras. Brrr.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s